Διαιτολογικό Γραφείο
Μακρατζάκη Χριστίνα
MSc Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

07 Μαρτίου 2016

Γυναίκα και διατροφή



Στις 8 του Μάρτη είναι η παγκόσμια μέρα της γυναίκας, της συζύγου, της μητέρας, της επαγγελματία. Η αλήθεια είναι ότι το να είσαι γυναίκα στην σημερινή εποχή έχει αρκετές απαιτήσεις. Οι ανάγκες της ζωής είναι τέτοιες, ώστε  η γυναίκα δεν μπορεί να περιορίζεται πια μόνο στις ανάγκες του σπιτιού, αλλά ταυτόχρονα εργάζεται, προκειμένου να συμβάλλει και αυτή οικονομικά στην οικογένεια. Μέσα σε όλα αυτά, οι προδιαγραφές της σημερινής κοινωνίας απαιτούν όχι μόνο μία σωστή επαγγελματία και νοικοκυρά, αλλά ταυτόχρονα μία γυναίκα όμορφη, περιποιημένη, εμφανίσιμη. 

Είναι στιγμές όπου όλη αυτή η κατάσταση κουράζει. Σίγουρα το πρότυπο της σούπερ – γυναίκας δεν είναι και το πραγματοποιήσιμο. Αυτό όμως που μπορεί να επιτευχθεί είναι μία ανάθεση ρόλων μέσα στην οικογένεια έτσι ώστε η γυναίκα να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις όποιες αρμοδιότητες έχει αναλάβει, αλλά και να αποφύγει την εξάντληση. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και ο σωστός τρόπος ζωής, μέσα στον οποίο συμπεριλαμβάνονται η διατροφή και η άσκηση. Τι είναι όμως αυτό που πρέπει να προσέχει μία γυναίκα διατροφικά;
Για να το προσεγγίσουμε θα πρέπει να σκεφτούμε τις ανάγκες στην κάθε ηλικία. Για παράδειγμα στην παιδική και εφηβική ηλικία εκτιμάμε κυρίως την ανάπτυξη, την αποφυγή αναιμίας, το χτίσιμο γερών οστών και την  δημιουργία μίας σωστής εικόνας σώματος.  Στα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής πρέπει να υπολογίσουμε πιθανές εγκυμοσύνες, τις ανάγκες της φοιτητικής ζωής, την πρόληψη αναιμιών και οστεοπόρωσης ενώ στα μετέπειτα  χρόνια της μέσης ηλικίας την πιθανή έναρξη οστεοπόρωσης και φυσικά το ξεκίνημα της κλιμακτηρίου. Στην Τρίτη ηλικία θα πρέπει να έχουμε στον νου μας την εμμηνόπαυση, την οστεοπόρωση και την αύξηση του κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα και άλλες χρόνιες παθήσεις.
Δυστυχώς τα  Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και η Μόδα διαφημίζουν τα πολύ αδύνατα πρότυπα. Ο φυσιολογικός όμως και υγιής σωματότυπος της γυναίκας δεν έχει σχέση με τις υπερβολικά αδύνατες γυναίκες που λανσάρουν η τηλεόραση και τα περιοδικά. Οι γυναίκες δυστυχώς πέφτουν στην παγίδα τους, εξαναγκάζουν τον εαυτό τους σε στερητικές δίαιτες, έχοντας ως συνέπεια την μη κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά. Όχι μόνο αυτό, ζουν μέσα σε μία συνεχή ανασφάλεια και φόβο, ότι μόνο αδύνατες μπορεί να γίνουν αποδεκτές, με αποτέλεσμα, να  επιβαρύνουν την ψυχολογία τους ακόμα περισσότερο. 
Αυτό που οφείλει η κάθε γυναίκα στον εαυτό της είναι να τον τρέφει σωστά. Να τον καλύπτει σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά ώστε να ανταπεξέρχεται στις υποχρεώσεις που έχει και να διατηρεί το σώμα της υγιές . Οι σύντροφοι επίσης πρέπει να αγαπούν τις γυναίκες τους, να τις στηρίζουν  και να μην παίζουν με τις ανασφάλειές τους.  

ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΤΕ :

ΑΝΑΙΜΙΑ
Από τις πιο συνηθισμένες ασθένειες των γυναικών είναι η αναιμία.  Η παρουσία της έμμηνου ρύσεως επιβαρύνει την κατάσταση λόγω της απώλειας αίματος. Οι γυναίκες, από μικρή ηλικία οφείλουν να καλύπτουν στις ανάγκες τους σε σίδηρο ώστε να περιορίζουν όσο γίνεται την πιθανότητα της αναιμίας

ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ
Χτίστε γερά οστά από μικρή ηλικία, ώστε να προλάβετε την οστεοπόρωση. Η μείωση των οιστρογόνων μετά την εμμηνόπαυση επιβαρύνει την πιθανότητα της οστεοπόρωσης. Έχει τεράστια σημασία να ενισχύεται τα οστά σας από μικρή ηλικία. 
Γενικά:
Προσπαθήστε να καλύπτετε τις ανάγκες σας σε ασβέστιο και βιταμίνη D 
Βάλτε την άσκηση στην ζωή σας
Αποφύγετε το κάπνισμα και περιόριστε το αλκοόλ

ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ
Η αλήθεια είναι ότι η εμμηνόπαυση είναι μία ιδιαίτερα αγχώδης κατάσταση για τις περισσότερες γυναίκες. Είναι η χρονική στιγμή  όπου οριστικοποιείται η παύση της έμμηνου ρύσεως και σηματοδοτείται η μετάβαση από τα αναπαραγωγικά  χρόνια  στην μη παραγωγική περίοδο. Σε αυτήν την φάση παρατηρούνται διάφορα συμπτώματα όπως εξάψεις, έντονη εφίδρωση κυρίως το βράδυ, αύξηση βάρους, διαταραχές ύπνου , αλλαγές διάθεσης. 
Μέσα σε αυτό το διάστημα παρατηρούνται επίσης διάφορες αλλαγές στο σώμα της γυναίκας, οι οποίες σχετίζονται με την αύξηση της πιθανότητας για διάφορες χρόνιες ασθένειες. Από τις πιο γνωστές αλλαγές είναι η μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων, η αύξηση του λιπώδους ιστούς, η μείωση του μυϊκού ιστού, η μείωση του βασικού μεταβολισμού και άλλα. Οι ασθένειες στις οποίες πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα μετά την εμμηνόπαυση είναι τα καρδιαγγειακά, ο καρκίνος, η παχυσαρκία, ο διαβήτης, η οστεοπόρωση και η κατάθλιψη. 
Μερικές από τις συστάσεις που μπορούμε να προτείνουμε για την βελτίωση των συμπτωμάτων είναι οι παρακάτω: 
5-7 φορές την εβδομάδα άσκηση 
Κατανάλωση καλών λιπαρών 
Διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες
Κάλυψη αναγκών σε ασβέστιο, βιταμίνη D 
Σωστή ενυδάτωση 

ΑΣΚΗΣΗ
Η φυσική δραστηριότητα θα βοηθήσει σε διάφορους τομείς  όπως τον έλεγχο της όρεξης, το υγιές βάρους, τα οστά και την συναισθηματική κατάσταση. 

Ως γυναίκα προς γυναίκες, η συμβουλή μου είναι να αγαπήσετε το σώμα σας όπως είναι, ακόμα και με τα παραπάνω κιλάκια του, και να το φροντίσετε. Να το φροντίσετε όσο καλύτερα μπορείτε, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα φτάσετε στο άλλο άκρο και θα είναι η μόνη σας έγνοια. Η καθεμία θα βρει το μέτρο ανάλογα με τις δυνατότητές της. Θα σας βοηθήσει να ανταποκριθείτε καλύτερα στους έντονους ρυθμούς της σημερινής ζωής. 
Κοινοποίηση:

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηση

Δημοφιλη