Διαιτολογικό Γραφείο
Μακρατζάκη Χριστίνα
MSc Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

18 Αυγούστου 2017

Διατροφή στην παραλία



Το ζενίθ των διακοπών έφτασε και ο περισσότερος κόσμος επιζητά μία ευκαιρία διεξόδου από την καθημερινότητα. Λόγω οικονομικής κρίσης, δεν είναι λίγα τα άτομα που επιλέγουν να καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες στην παραλία με τρόφιμα από το σπίτι. Σε αυτό το σημείο καλό είναι να δοθεί προσοχή σε κάποιες βασικές συμβουλές ώστε οι διακοπές να είναι χωρίς απρόοπτα.


ΠΑΡΑΛΙΑ!!

Η παραλία αυτήν την περίοδο είναι απαραίτητη για όλους. Χαλάρωση, ξεκούραση αλλά και γυμναστική. Η αλήθεια όμως είναι ότι μετά από κάποιες ώρες, η θάλασσα ανοίγει την όρεξη. Τι γίνεται σε αυτήν την περίπτωση και ιδιαίτερα στις μη οργανωμένες παραλίες όπου δεν υπάρχει παροχή φαγητού;
Καλό είναι ο καθένας να υπολογίζει την ώρα που έχει σκοπό να ξοδέψει στην παραλία. Στις μακρινές παραλίες ένα φορητό ψυγειάκι είναι πολύ χρήσιμο. Με αυτόν τον τρόπο διατηρούνται τα τρόφιμα δροσερά, ελαττώνοντας τον κίνδυνο αλλοίωσής τους. Το ψυγειάκι σε αυτήν την περίπτωση μπορεί να περιέχει φρούτα, χυμούς, νερά αλλά και σάντουιτς με τυρί. 
Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα για ψυγειάκι, τότε τρόφιμα που μπορεί κάποιος  να έχει μαζί του στην παραλία χωρίς τον φόβο αλλοίωσης είναι:

  • Ξηροί καρποί
  • Αποξηραμένα αλλά και ωμά φρούτα. Τα ωμά θέλουν προσοχή ώστε να μην χτυπηθούν κατά την συσκευασία τους
  • Κρακεράκια
  • Μπάρες δημητριακών 
  • Κριτσίνια
  • Κουλούρι Θεσσαλονίκης

Στην περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να έχει μαζί του οπωσδήποτε σάντουιτς, αλλά δεν έχει ψυγειάκι ή τσάντα όπου μπαίνουν παγοκύστες καλό είναι να αποφύγει να βάλει στο σάντουιτς ευαλλοίωτα τρόφιμα όπως τα αλλαντικά, ο τόνος κα. Για ακόμα περισσότερη ασφάλεια, καλό είναι το σάντουιτς να καταναλωθεί μέσα στις 2 ώρες. Αυτό ισχύει και για άλλα μαγειρεμένα τρόφιμα. 


ΠΟΥ ΑΛΛΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΡΟΣΟΧΗ;  

1) Στους πλανόδιους
Στην παραλία κυκλοφορούν πλανόδιοι που πουλούν φρούτα και διάφορα άλλα φαγώσιμα, εκτεθειμένα στον ήλιο και στα έντομα. Η πιο συνετή  κίνηση θα ήταν να μην τα αγοράστε

2) Την τοποθεσία των ψυγείων και των τροφίμων στις καντίνες
Μην αγοράζεται νερό, χυμούς και λοιπά τρόφιμα που είναι εκτεθειμένα στον ήλιο και στα έντομα. Τα ψυγεία των καντινών να προσέχετε να μην  είναι εκτεθειμένα στον ήλιο 


ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Πλύσιμο χεριών πριν την επεξεργασία οποιοδήποτε τρόφιμου, αλλά και μετά από την επεξεργασία νωπού κρέατος και αλιευμάτων
Με το που τελειώνει η επεξεργασία του νωπού κρέατος και των αλιευμάτων, πλένεται ο πάγκος και τα σκεύη. Αυτό επιβάλλεται ακόμα περισσότερο όταν είναι να γίνει στο ίδιο σημείο επεξεργασία σαλατών
Γενικά συστήνεται χρήση διαφορετικών σκευών και πάγκων για την επεξεργασία μαγειρεμένων τροφίμων και σαλατών. 
Το μαγειρεμένο φαγητό καλό είναι να μην βρίσκεται σε θερμοκρασία δωματίου πάνω από 2 ώρες Μετά τις 2 ώρες πρέπει να τοποθετηθεί στο ψυγείο


ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ 

Το καλοκαίρι, οι ανάγκες του οργανισμού σε υγρά αυξάνεται. Υγρά όπως το νερό, κρύες σούπες, χυμοί, γάλα, μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες. Συνήθως το 70-80% του νερού που προσλαμβάνει ο άνθρωπος προέρχεται από το νερό και τα διάφορα αφεψήματα και ένα 20-30% από τα τρόφιμα. Ακόμα και τα καφεϊνούχα ροφήματα, όπως είναι το τσάι και ο καφές, αν δεν ξεπεράσουν μία ποσότητα, μπορούν και αυτά να ενυδατώσουν τον οργανισμό. Το αλκοόλ, ιδιαίτερα σε μεγάλη κατανάλωση αφυδατώνει. Στο νου όμως πρέπει πάντα το νερό να θεωρείται το βασικό υγρό ενυδάτωσης. 


ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΡΚΕΤΩΝ ΣΑΛΑΤΩΝ 

Είναι δροσιστικές, και αποτελούν ένα ιδιαίτερα ελαφρύ γεύμα για το καλοκαίρι. Ενισχύουν τον οργανισμό σε θρεπτικά συστατικά και ενυδατώνουν ως ένα βαθμό. 


ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΦΡΟΥΤΩΝ ΚΑΙ ΧΥΜΩΝ

Όπως και οι σαλάτες, έτσι και τα φρούτα αποτελούν ιδιαίτερα δροσιστικά σνακ, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Τα γινωμένα φρούτα αποτελούν μια νόστιμη αντικατάσταση του γλυκού.
Οι φρέσκοι χυμοί επίσης μπορούν να ενυδατώσουν. Πέρα από την ενυδάτωση, ενισχύουν και σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Αυτό όμως που πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν είναι ότι περιέχουν θερμίδες. Η κατανάλωση έτοιμων χυμών και αναψυκτικών θέλει προσοχή. Αρκετός κόσμος στρέφεται σε αυτά για να ξεδιψάσει, αλλά είναι ποτά με αυξημένη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, θερμίδες και συντηρητικά. Αποτελούν μια από τις αιτίες αύξησης βάρους. Βασική πηγή ενυδάτωσης παραμένει πάντα το νερό. Σε περίπτωση αφυδάτωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ισοτονικά ποτά. 


ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

Το καλοκαίρι υπάρχει μία ιδιαίτερη προτίμηση στα κοκτέιλ. Τα κοκτέιλ όμως προσδίδουν αρκετές θερμίδες. Οπότε καλύτερα να καταναλώνονται καθαρά ποτά. Προσοχή όμως και πάλι στην ποσότητα, επειδή το αλκοόλ δίνει αρκετές θερμίδες. Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, το αλκοόλ αφυδατώνει τον οργανισμό, οπότε για την αποφυγή αφυδάτωσης καλό είναι παράλληλα να καταναλώνεται και αρκετό νερό. 
Η κατανάλωση αλκοόλ επίσης μέσα σε καύσωνα μπορεί να επηρεάσει ακόμα περισσότερο την διαύγεια του νου, αλλά και αυξάνει τις πιθανότητες για θερμοπληξία. Ο συνδυασμός καύσωνα και αλκοόλ, αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για τους  ηλικιωμένους και για τα άτομα με σοβαρές ασθένειες όπως ο διαβήτης.
Το καλοκαίρι αυξάνει επίσης η διάθεση για καλοκαιρινά μπαράκια, τα οποία συνήθως είναι έξω από την πόλη. Όταν είναι να οδηγήσετε προσέξετε να μην καταναλώνετε αλκοόλ.


ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΜΕΖΕΔΟΠΩΛΕΙΑ 

Τα μεζεδοπωλεία αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα του καλοκαιριού και είναι μία από τις βασικές αιτίες αύξησης βάρους, μαζί με τα παγωτά και τα αναψυκτικά. Αυτό που συστήνεται είναι να υπάρχει πάντα σαλάτα στο τραπέζι και να  και αποφεύγονται τα πιάτα με τα τηγανιτά και τις πλούσιες σάλτσες. Ένα άλλο θέμα που θέλει προσοχή σε αυτούς τους χώρους είναι και η κατανάλωση αλκοόλ.

Κοινοποίηση:

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηση